#6: Mooie meisjes in Mexico - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Nina Jong - WaarBenJij.nu #6: Mooie meisjes in Mexico - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Nina Jong - WaarBenJij.nu

#6: Mooie meisjes in Mexico

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

21 Mei 2016 | Mexico, Isla Mujeres

Dag peopletjes!
Het is weer tijd voor een blog. En dit zou zomaar eens de (op een na) laatste kunnen worden, aangezien wij morgen met onze bruingebrande billetjes naar het authentieke Cuba vliegen. En zoals jullie misschien weten is WiFi nog geen basisbehoefte voor de Cubanen (in tegenstelling tot voor ons verwende westerlingen), dus hierbij wellicht de laatste woorden vanuit dit zonovergoten en prachtige deel van de wereld.

Omdat het wonderschone eiland Caye Caulker zo moeilijk was om te verlaten, duurde het tot dinsdagochtend voordat we op de boot terug naar Belize-City stapten. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van Jamie en Dominique, wat sindsdien tot een aantal momenten heeft geleid dat we hen graag nog bij ons hadden gehad.
Vanuit Belize-City namen we de bus richting een nieuwe stempel in ons paspoort: Mexicooooo. We gingen de grens over bij Chetumal en reden door in de richting van Laguna Bacalar. De foto's staan al op Facebook; het is die plek met dat intens blauwe meer waar we zo leuk op een mini-catamaran zitten. Echt een prachtig meer, dat de naam Laguna de siete colores draagt, wat Meer van zeven kleuren betekent. Ze hadden het ook Meer van duizend verschillende kleuren blauw kunnen noemen, want dat was treffender geweest. We hebben het punt bezocht waar vroeger de piraten doorvoeren en we zijn langs twee cenotes gevaren, wat een soort diepe gaten in de zee (of in dit geval meer) zijn. Heel gaaf!
Donderdag gingen we door richting Tulum. Nina was niet zo lekker die dag, dus hebben we het rustig aan gedaan met een beetje rondlopen door het toeristische, doch pittoreske stadje. Vrijdag hebben we fietsen gehuurd en zijn we als echte Dutchies richting de trekpleister van Tulum gegaan: de ruïnes. Nadat we een flink eind gefietst hadden, vonden we de ingang van de ruïnes. We parkeerden de fietsen, betaalden een aardig bedrag (maar nog lang niet zo hoog als in Tikal) en kwamen binnen in wat wel een golf-resort leek. Supergroen gras, palmbomen, overal om je heen ruïnes van wat ooit een Mayastadje was en dit alles bovenop een rots die uitzicht bood op het helderblauwe water van de zee. Het leek wel alsof we in een attractie waren beland. Inclusief alle honderden Amerikaanse toeristen met gekke hoedjes die deze activiteit deden om thuis te kunnen vertellen dat ze toch iets cultureels hadden gedaan. Okee, er waren ook backpackers en toeristen als wijzelf, en we hebben ons er vermaakt met het verschil in mensen dat er dus rondliep. Al met al was het een prachtige plek. Daarna hebben we de dag gevuld met aan het strand liggen, een bezoekje aan een gigasupermarkt (altijd leuk!) en we hebben de dag afgesloten met een maaltijd, piña coladas en ijs. Dat hadden we toch even nodig.
Zaterdag vertrokken we naar Playa del Carmen, wat wij doopten tot het Lloret de Mar van Mexico. Wel een prachtig strand en een straat met tientallen souvenirwinkeltjes en eettentjes. Dus daar hebben we heerlijk rondgesnuffeld. De eerste avond hebben we in een restaurantje gegeten en meegedaan aan een kroegentocht die niet zo spannend was. Er deden ongeveer zes mensen mee, maar het waren aardige mensen en we hebben toch een flink stuk van Playa del Carmen gezien. De tweede avond hebben we, nadat het kant-en-klare sushivak in de Wallmart tot onze grote teleurstelling leeg was, onderweg een zooi taco's en soep en guacamole gescoord en die heerlijk op het dakterras van het hostel verorberd. Inclusief de fles wijn die we al in Tulum gekocht hadden, maar waar we geen kurkentrekker hadden. Het was dan wel geen sushi, het was wel erg lekker!
Maandagochtend pakten we de bus naar Valladolid, wat een klein stadje is iets meer in het binnenland. In Valladolid zelf is niet zo ontzettend veel te beleven, maar van daaruit konden we heel makkelijk dinsdagochtend een collectivo (een soort taxi-busje) pakken naar Chitzén Itzá, nog meer Mayatempels!! Schijnbaar is het nu een van de zeven wereldwonderen en het is inderdaad prachtig. Tempels zoals je tempels tekent, met van die trappetjes die langzaam een piramide vormen. We waren erg blij dat we vroeg in de morgen waren gegaan, zowel vanwege de warmte als vanwege de sloot toeristen die met overvolle touringcars tegelijk van heinde en verre werden aangevoerd. Tegen de tijd dat de parkeerplaats volstond met al die bussen waren wij het park alweer uit. We hebben hierdoor een aantal foto's zonder groepen toeristen van over de hele wereld erop kunnen maken. Toch wel fijn voor het fotoboek, haha!
Na deze culturele bezigheid hebben we meteen weer onze spullen gepakt en vertrokken we naar Cancún. Cancún is ook ongelooflijk toeristisch met zo'n mooie hotelstrip langs de kust, maar het centrum is eigenlijk hartstikke leuk. Op het plein om de hoek was een of andere homo-awarenessdag aan de gang en er kwamen allerlei dames en één travestiet in glitterjurken aangemarcheerd begeleid door de politie die ook de band was. Heel bizar! Maar je kon wel overal marquesitas halen, ons nieuwe lievelingslekkernij. Het is een soort opgerolde crêpe, maar dan harder en je kunt er allerlei heerlijk dingen in laten stoppen, zoals Nutella, dulce de leche, discodip en nootjes. YUM!
We verbleven in een hostel dat blijkbaar die avond afscheid ging nemen van hun Australische medewerker en we werden dus meegesleurd naar een club waar we met korting van de open bar mochten genieten. Topavond dus, volgende dag iets minder top. En we zijn afgezet door de taxichauffeur die ons terugbracht naar het hostel. Woensdag hebben we vooral brak doorgebracht op het strand, we hebben de was gedaan en nog een beetje rondgelopen. En vliegtickets naar Cuba geboekt!
Donderdag pakten we onze spullen weer in en namen de Ferry naar Isla Mujeres, waar we nu nog zijn. Een mooi eilandje, een half uurtje varen van Cancún. Donderdag hebben we op het strand gelegen en vandaag hebben we iets gedaan wat iedereen hier doet: EEN GOLFKARRETJE HUREN. Ja echt, zo'n gek wit karretje waar je met z'n vieren inpast en waar ongeveer twintig kilometer per uur mee gaat (die van ons in elk geval wel, het was het langzaamste golfkarretje van Isla Mujeres). Hier kwam het gemis van onze reisgenootjes Dominique en Jamie sterk naar voren: het was goedkoper geweest met z'n vieren en de stoeltjes achter ons voelden akelig leeg... We hebben wel serieus overwogen het karretje mee te nemen naar Cuba, maar dan had Roos d'r rijbewijs hier achter moeten laten en dat is ook niet alles. We hebben heerlijk over het eiland getuft, lekker strandjes gepakt, weer een supermarkt bezocht en per ongeluk megalekker geluncht bij blijkbaar de #2 eetgelegenheid volgens TripAdvisor.
En morgen gaan we dan dus naar Cuba. Geen stempel deze keer, maar een heus visum! We hebben daar onwijs veel zin in en zijn er benieuwd naar dit stukje wereld. We verblijven twaalf dagen op Cuba, waarna het einde van onze reis toch wel in zicht begint te komen...
Maar zover is het nog niet, bovendien hebben we nog het wat-we-hebben-geleerd-lijstje aan te vullen!

47. Guacamole wordt op heel veel verschillende manieren gemaakt. Soms een beetje saai zelfs, who knew?
48. Marquesitas zijn heerlijk.
49. Open bars zijn niet goed voor je lever. En je maag. En je hoofd.
50. In Cancún zijn veel hostels waar diner inclusief is!
51. Blarenpleister plakken niet goed als het warm is, want dan gaan je voeten zweten.
52. Ook in de schaduw moet je je blijkbaar insmeren.
53. Golfkarretjes zijn geweldig! En wij kunnen er goed in scheuren.
54. De Wallmart is ook geweldig! Waarom hebben wij die ook alweer niet in Nederland?
55. Beschimmelde boeken lezen niet zo lekker.
56. In Mexico kan de zon ondergaan op het Noorderstrand... Huh?

Tot zover, lieve luisteraars. Wellicht tot de volgende blog, wellicht tot weerziens in levende lijve!